Intrebare : Dobanzile si penalitatile de intarziere aferente TVA aflate in fisa sintetica la ,,Obligatie de plata” mai vechi de 5 ani intra sub incidenta legii si cum se calculeaza scutirea daca ea exista ?
Raspuns ANAF: Dacă în situaţia dvs. nu s-a împlinit termenul de prescripţie a obligațiilor de plată și figurați în evidențele fiscale cu obligații de plată restante la data de 30 septembrie 2015, puteți beneficia de facilităţile fiscale prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2015. Pentru a beneficia de aceste facilități trebuie să depuneți o notificare și cerere de anulare a accesoriilor.
Menționăm însă că, organul fiscal este cel îndreptățit să analizeze situația dumneavoastră fiscală și să constate dacă îndepliniți condițiile necesare pentru a beneficia de facilitățile fiscale prevăzute de lege. În acest sens vă recomandăm să va adresați administrației fiscale de care aparțineți.
……………………..
Intrebare: O societate comerciala are la data de 30.09.2015 dobanzi si penalitati de intarziere . Care este procedura prin care poate beneficia de prevederile OUG 44/2015 ? Se depune vreun formular ?
Raspuns ANAF: Dacă intenţionaţi să beneficiaţi de oricare dintre facilităţile fiscale prevăzute de OUG nr. 44/2015, trebuie să notificaţi organul fiscal competent cu privire la intenţia de a beneficia de aceste facilităţi. Notificarea nu este un formular standard. Aceasta se întocmește de dumneavoastră și trebuie să cuprindă cel puţin următoarele elemente:
a) datele de identificare a contribuabilului: denumirea/numele şi prenumele acestuia, a/ale reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/împuternicitului, dacă este cazul, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală, numărul de telefon/fax al acestora, adresa de e-mail, inclusiv datele de identificare pentru sediile secundare înregistrate fiscal, potrivit legii;
b) obiectul notificării, respectiv intenţia de a beneficia de anularea obligaţiilor de plată accesorii prevăzute la art. 2 alin. (2);
c) data şi semnătura contribuabilului/reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/împuternicitului.
Totodată, ulterior depunerii notificării și a îndeplinirii condiţiilor de plată prevăzute de OUG nr. 44/2015 trebuie să depuneţi la organul fiscal competent o cerere de anulare a obligaţiilor de plată accesorii.
Cererea de anulare a accesoriilor trebuie să cuprindă următoarele:
a) datele de identificare a contribuabilului: denumirea/numele şi prenumele acestuia, a/ale reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/împuternicitului, dacă este cazul, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală, numărul de telefon/fax al acestora, adresa de e-mail, inclusiv datele de identificare pentru sediile secundare înregistrate fiscal, potrivit legii;
b) obiectul cererii, respectiv anularea obligaţiilor de plată accesorii prevăzute la art. 2 alin. (2), cu precizarea facilităţilor solicitate, prevăzute la art. 1 – 4 din OUG nr. 44/2015;
c) elementele prevăzute la art. 2 alin. (6)din OMFP 3831/2015, în cazul accesoriilor aferente taxei pe valoarea adăugată înscrise în rândurile de regularizare;
d) data şi semnătura contribuabilului/reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/împuternicitului.
Pentru a beneficia de facilităţile prevăzute de ordonanţa de urgenţă, puteți depune fie o singură cerere pentru toate facilităţile, fie câte o cerere pentru fiecare facilitate.
……………………..
Intrebare: Din art 11 alin 2 din OUG 44/2015 ,inteleg ca beneficiarii unei esalonari de plata in derulare pot beneficia de prevederile acesteia, cu mentinerea esalonarii . Intrebare: Aceste facilitati se refera la dobanzile si penalitatile esalonate conform OUG 29/2011?
Raspuns ANAF: Pentru a beneficia de anularea accesoriilor potrivit OUG 44/2015 trebuie să îndepliniți condiţiile pentru acordarea anulării.
În situația în care beneficiați de o eșalonare la plată, facilitățile se acordă pentru:
– Contribuabilii care la data de 30 septembrie 2015 beneficiază de eşalonarea la plată a obligaţiilor fiscale potrivit OUG 29/2011 privind reglementarea acordării eşalonărilor la plată (aprobată prin Legea nr. 15/2012, cu modificările şi completările ulterioare) pot beneficia de anularea penalităţilor de întârziere, precum şi a cotei de 54,2% din dobânzi, potrivit art. 2 – 4 din OUG 44/2015, dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute de aceste articole, dar doresc şi menţinerea eşalonării la plată.
– Contribuabilii care la data de 30 septembrie 2015 beneficiază de eşalonarea la plată a obligaţiilor fiscale potrivit OUG 29/2011 (aprobată prin Legea nr. 15/2012, cu modificările şi completările ulterioare) pot beneficia de anularea unei cote de 54,2% din dobânda eşalonată la plată şi nestinsă la 30 septembrie 2015, inclusiv, dacă eşalonarea la plată se finalizează până la 31 martie 2016. În acest caz, cota de 54,2% din dobânda achitată odată cu plata ratei de eşalonare se restituie potrivit Codului de procedură fiscală.
Pentru obligaţiile eşalonate la plată potrivit OUG 29/2011(aprobată prin Legea nr. 15/2012, cu modificările şi completările ulterioare) şi pentru care eşalonarea se finalizează până la data de 31 martie 2016, se anulează cota de 54,2% din dobânda eşalonată la plată aferentă ratelor cu termene de plată ulterioare datei de 1 octombrie 2015. În acest caz, penalităţile de întârziere amânate la plată se anulează potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 29/2011, aprobată prin Legea nr. 15/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
………………………………….
Intrebare : Pentru impozite neplatite din anii 2012-2013 ca urmare a desfasurarii activitatii de agent de asigurare ce intre timp au acumulat penalitati si dobanzi se poate aplica legea amnistiei fiscale? Momentan dobanzile si penalitatiile depasesc cu mult baza de impozit. Multumesc anticipat!
Raspuns : dacă vă referiți la Legea nr. 209 din 20 iulie 2015 privind anularea unor obligaţii fiscale, în acest act normativ se prevăd cazurile exprese pentru care se anulează obligațiile fiscale.
În situația în care desfășurați activități independente și aveți obligații de plată restante puteți beneficia de facilitățile fiscale prevăzute de OUG 44/2015. Pentru a beneficia de aceste facilități trebuie să depuneți la organul fiscal o notificare și o cerere de anulare a accesoriilor. Vă rugăm să aveți în vedere răspunsul comunicat doamnei Cristina Matei.
Penalităţile de întârziere, precum şi o cotă de 54,2% din dobânzile aferente obligaţiilor de plată principale datorate bugetului general consolidat restante la 30 septembrie 2015 inclusiv, administrate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, se anulează dacă sunt îndeplinite CUMULATIV condiţiile prevăzute la art. 1 din ordonanță, respectiv:
– toate obligaţiile de plată principale restante la 30 septembrie 2015, inclusiv, administrate de organul fiscal central, se sting prin orice modalitate prevăzută de lege până la data de 31 martie 2016, inclusiv;
– o cotă de 45,8% din dobânzile aferente obligaţiilor de plată prevăzute mai sus, stabilite prin decizii comunicate până la data stingerii obligaţiilor de plată principale se stinge prin orice modalitate prevăzută de lege până la data de 30 iunie 2016, inclusiv;
– este stinsă prin orice modalitate prevăzută de lege o cotă de 45,8% din dobânzile datorate până la data stingerii obligaţiilor de plată principale prevăzute mai sus şi stabilite prin decizii comunicate după această dată, până la termenul de plată prevăzut la art. 111 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
-sunt stinse prin orice modalitate prevăzută de lege toate obligaţiile de plată principale administrate de organul fiscal central cu termene de plată cuprinse între data de 1 octombrie 2015 şi 31 martie 2016, inclusiv, până la data depunerii cererii de anulare a penalităţilor de întârziere şi a cotei de 54,2% din dobânzi;
– contribuabilul să aibă depuse toate declaraţiile fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor. Această condiţie se consideră îndeplinită şi în cazul în care, pentru perioadele în care nu s-au depus declaraţii fiscale, obligaţiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de către organul fiscal central;
– contribuabilul depune cererea de anulare a accesoriilor până la data de 30 iunie 2016, inclusiv, sub sancţiunea decăderii.
…………………………………..
Intrebare : O societate comerciala are la data de 30.09.2015 dobanzi si penalitati de intarziere fara sa aiba inscrise debite in fisa de platitor. Care este procedura prin care poate beneficia de prevederile OUG 44/2015 ? Se depune vreun formular ? Care este data limita de depunere a cererii/formularului pentru reducerea acestor penalitati/dobanzi?
Raspuns : Din întrebarea dumneavoastră, înțelegem că figurați înscris în evidența fiscală doar cu obligații de plată accesorii. În această situație OUG 44/2015 prevede că, penalităţile de întârziere, precum şi o cotă de 54,2% din dobânzi, aferente obligaţiilor de plată principale cu termene de plată până la 30 septembrie 2015, inclusiv, şi stinse până la această dată, administrate de organul fiscal central, se anulează dacă sunt îndeplinite CUMULATIV următoarele condiţii:
a) penalităţile de întârziere şi dobânzile ce pot forma obiectul anulării sunt datorate şi nestinse la 30 septembrie 2015, inclusiv;
b) o cotă de 45,8% din dobânzile aferente obligaţiilor de plată principale cu termene de plată anterioare datei de 30 septembrie 2015 şi stinse până la această dată se stinge prin orice modalitate prevăzută de lege până la data de 31 martie 2016, inclusiv. Prevederile art. 1 alin. (2) sunt aplicabile în mod corespunzător;
c) este îndeplinită condiţia prevăzută la art. 1 alin. (1) lit. f).
Dacă doriți să beneficiaţi de oricare din facilităţile fiscale prevăzute de OUG nr. 44/2015, trebuie să notificaţi organul fiscal competent cu privire la intenţia de a beneficia de aceste facilităţi. Notificarea nu este un formular standard. Aceasta se întocmește de dumneavoastră și trebuie să cuprindă cel puţin următoarele elemente:
a) datele de identificare a contribuabilului: denumirea/numele şi prenumele acestuia, a/ale reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/împuternicitului, dacă este cazul, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală, numărul de telefon/fax al acestora, adresa de e-mail, inclusiv datele de identificare pentru sediile secundare înregistrate fiscal, potrivit legii;
b) obiectul notificării, respectiv intenţia de a beneficia de anularea obligaţiilor de plată accesorii prevăzute la art. 2 alin. (2);
c) data şi semnătura contribuabilului/reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/împuternicitului.
Totodată, ulterior depunerii notificării și a îndeplinirii condiţiilor de plată prevăzute de OUG nr. 44/2015 trebuie să depuneţi la organul fiscal competent o cerere de anulare a obligaţiilor de plată accesorii.
Cererea de anulare a accesoriilor se depune până la 30 iunie 2016, inclusiv și trebuie să cuprindă următoarele:
a) datele de identificare a contribuabilului: denumirea/numele şi prenumele acestuia, a/ale reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/împuternicitului, dacă este cazul, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală, numărul de telefon/fax al acestora, adresa de e-mail, inclusiv datele de identificare pentru sediile secundare înregistrate fiscal, potrivit legii;
b) obiectul cererii, respectiv anularea obligaţiilor de plată accesorii prevăzute la art. 2 alin. (2), cu precizarea facilităţilor solicitate, prevăzute la art. 1 – 4 din OUG nr. 44/2015;
c) elementele prevăzute la art. 2 alin. (6) din OMFP 3831/2015, în cazul accesoriilor aferente taxei pe valoarea adăugată înscrise în rândurile de regularizare;
d) data şi semnătura contribuabilului/reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/împuternicitului.
Pentru a beneficia de facilităţile prevăzute de ordonanţa de urgenţă, puteți depune fie o singură cerere pentru toate facilităţile, fie câte o cerere pentru fiecare facilitate.
……………………………………….
Intrebare: In cazul in care se depune notificarea privind intentia de a beneficia de prevederile OUG44/2015, ce se intampla cu sechestrul asigurator instituit de catre ANAF asupra bunurilor societatii?
Raspuns : Măsurile asiguratorii instituite se ridică prin decizie motivată de către organul de executare competent,când au încetat motivele pentru care au fost dispuse sau la constituirea unei garanţii după caz.
………………………………………..
Intrebare : Firma noastră are o eșalonare si as dori sa știu cum se procedează in cazul nostru. Trebuie achitata întreaga suma pana la 31.03 2016? Dacă plătesc toată suma cum mi se vor restitui sumele care sunt in plus ? Va mulțumesc!
Raspuns : Pentru a beneficia de anularea accesoriilor potrivit OUG 44/2015 trebuie să îndepliniți condiţiile pentru acordarea anulării.
În situația în care beneficiați de o eșalonare la plată, facilitățile se acordă pentru:
– Contribuabilii care la data de 30 septembrie 2015 beneficiază de eşalonarea la plată a obligaţiilor fiscale potrivit OUG 29/2011 privind reglementarea acordării eşalonărilor la plată (aprobată prin Legea nr. 15/2012, cu modificările şi completările ulterioare) pot beneficia de anularea penalităţilor de întârziere, precum şi a cotei de 54,2% din dobânzi, potrivit art. 2 – 4 din OUG 44/2015, dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute de aceste articole, dar doresc şi menţinerea eşalonării la plată.
– Contribuabilii care la data de 30 septembrie 2015 beneficiază de eşalonarea la plată a obligaţiilor fiscale potrivit OUG 29/2011 (aprobată prin Legea nr. 15/2012, cu modificările şi completările ulterioare) pot beneficia de anularea unei cote de 54,2% din dobânda eşalonată la plată şi nestinsă la 30 septembrie 2015, inclusiv, dacă eşalonarea la plată se finalizează până la 31 martie 2016. În acest caz, cota de 54,2% din dobânda achitată odată cu plata ratei de eşalonare se restituie potrivit Codului de procedură fiscală.
Pentru obligaţiile eşalonate la plată potrivit OUG 29/2011(aprobată prin Legea nr. 15/2012, cu modificările şi completările ulterioare) şi pentru care eşalonarea se finalizează până la data de 31 martie 2016, se anulează cota de 54,2% din dobânda eşalonată la plată aferentă ratelor cu termene de plată ulterioare datei de 1 octombrie 2015. În acest caz, penalităţile de întârziere amânate la plată se anulează potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 29/2011, aprobată prin Legea nr. 15/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
……………………………………….
Intrebare : Pentru a beneficia de OG 44/2015 trebuie platit in totalitate debitul + 54.2% din dobanzi printr-o singura plata (op sau cash) sau se poate plati fractionat debitul+dobanzile cu conditita sa nu se depaseasca termenul de 31.03.2016.
Raspuns : OUG 44/2015 prevede numai termenele limită (nu şi modalitatea) de achitare a obligaţiilor de plată principale şi a cotei din dobânzile datorate (45,8%), în vederea beneficierii de către contribuabili, de facilităţile fiscale prevăzute în acest act normativ. Deci se pot face şi plăţi fracţionate, condiţia este de respectare a termenelor şi anume: 31 martie 2016, inclusiv; pentru obligaţiile de plată principale restante la 30 septembrie 2015
respectiv 3 0 iunie 2016, pentru cota de 45,8% din dobânzile aferente obligaţiilor de plată principale stabilite prin decizii comunicate până la data stingerii obligaţiilor de plată principale.
………………………………..
Intrebare: Intra in scutire si dobânzile si penalitățile restante la 30 Septembrie aferente debitelor achitate ?
Raspuns : Da, potrivit OMFP 3831/2015 art 2 alin 3 lit c) acordarea facilităţilor fiscale se face şi pentru obligaţiile de plată accesorii (dobânzile si penalitățile ) neachitate la data de 30 sept 2015 aferente debitelor stinse pănă la această dată.
………………………………..
Intrebare: Daca debitul(la Cass) a fost achitat anterior anului 2015,ramanand doar dobanzi si penalitati de intarziere neachitate,se poate beneficia de aceste facilitati fiscale?
Raspuns : Acordarea unor facilităţi fiscale se referă la obligaţiile de plată datorate bugetului general consolidat, mai precis la obligaţiile de plată administrate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, precum şi la cele stabilite de alte direcţii de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice şi care, potrivit legii, se transmit spre recuperare Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
………………………………….
Intrebare : Din cauza unor datorii din anii 2014 si 2015 anaf a trimis titluri executorii (popriri ) atat in banca cat si la unii clienti. Ce se intampla cu aceste popriri dupa ce se depun notificarea si cererea conform OUG 44/2015?
Raspuns : Potrivit OUG 44/2015 art 5 alin (2) pentru contribuabilii care au notificat organul fiscal că intenţionează să beneficieze de anularea obligaţiilor de plată accesorii procedura de executare silită se suspendă DOAR pentru obligaţiile de plată accesorii amânate la plată.
Obligaţiile de plată accesorii amânate la plată nu se sting până la data soluţionării cererii de anulare a accesoriilor.
…………………………………..
Intrebare : OG 44/2015 se poate aplica si in cazul obligatiilor fiscale aferente unei perioade anterioare Septembrie 2015 dar pentru care s-au depus declaratii fiscale dupa data de septembrie 2015? Ca exemplu; sumele nedeclarate inainte de septembrie 2015, dar declarate retroactiv dupa data intrarii in vigoare a OG 44/2015 intra in categoria obligatiilor pentru care se aplica prevederile OG 44/2015?
Raspuns: Puteţi beneficia de facilitătile OUG nr.44/2015, pentru că obligatiile sunt anterioare datei de 30 septembrie 2015, chiar dacă au fost declarate ulterior acestei date, dacă sunt respectate şi celelalte condiţii prevăzute de actul normativ.